středa 23. listopadu 2016

AFTERLIFE | Done with school

Je tomu přesně 19 let. Pět let na základní škole, osm na gymplu, pět na vysoké škole a nakonec roční program na Blanche. Abych byla úplně upřímná, tak mám školy až dost, za posledních pár měsíců se mi nezastesklo ani jednou. Učila jsem se vždycky jenom proto, že jsem musela, až na opravdu pár světlých vyjímek mě to nikdy nebavilo. Měla jsem jednoduše za to, že musí existovat jiná cesta, jak se to všechno naučit :D Plus teď zpětně vidím, že škola nemusí být pro každého, ve 21. století to opravdu není odpověď na všechno. Plus většina škol potřebuje zmodernizovat své studijní programy, jsem také zastánce toho, že je načase zavést alespoň minimální školné, které se bude platit přímo školám a žádné, že to půjde přes stát. Děti by si pak víc rozmyslely, jestli studovat chtějí a snad by se eliminovaly případy, kdy se hlásí do školy jenom proto, aby měly statut studenta. Ale to jsem odbočila, mně škola určitě prospěla v mnoha ohledech, ale většinou jsou jiné oblasti než samotné akademické znalosti. 
Když jsem přijela do Kanady, tak to mělo být na dva roky. Jeden rok ve škole a druhý jsem měla pracovat v oboru díky té vystudované škole, ale překvapivě není všechno, jak jsem si to naplánovala. Situace na prcovním trhu ve Vancouveru je opravdu zábavná. Sice mám nevýhodu toho, že jsem tu na vízu, která má omezenou dobu platnosti, ale ani stejně vzdělaní a možná i více kvalifikovaní kanadští kolegové mají problém sehnat pořádnou práci. Ostatně tak je tomu asi všude, nestěžuju si nebo tak něco. Ale je to důvod toho, proč jsou tu tak populární stáže, kdy párkrát do týdne jdete do firmy, kde vás neplatí v dolarech, ale "získáváte zkušenosti." Ve skutečnosti tam děláte práci, která nikomu jinému moc nevoní a za tři až šest měsíců dostanete papír s potvrzením, že jste stáž absolvovali. 
Jsou lepší a jsou horší stáže. Princip je sice myšlený hezky, ale množství zkušeností, které získáte, se také může velmi lišit. Za mě stáže ano, za rok si tak můžete vyzkoušet až čtyři různé pozice a zjistit tak, v čem jste dobří a čemu se chcete do budoucna věnovat. ALE určitě by měly být placené alespoň minimální mzdou, protože chodit někam úplně zadarmo je podle mě holý nesmysl a nemělo by to být legální, pokud nejste dobrovolník. Jsem pro, aby se lidi postupně vypracovávali nahoru, aby se jim nic neservírovalo pod nos, ale zase pracovat několikrát týdně úplně zadarmo není normální. 
All picture taken by me and Marcy Media in North Vancouver, BC.

4 komentáře:

  1. Ježiš, jak já Ti závidím. Taky se těším až mi to všechno skončí. :D Je pravda, že by školy měly začít modernizovat své plány. Já jsme teda se svoji poměrně spokojená, ale co slyším od ostatních studentů z jiných škol. Celkem hrůza.
    http://svetobezci.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím mi to teda ještě nechybělo, tak hodně zdaru! :D :)

      Vymazat